مصاحبه نشریه یاز با مهندس سجاد عزیززاده مدیر پروژه شرکت نقطه


  • یاز – هادی عسگرزاده :

مهندس سجاد عزیززاده برای آندسته از کسانی که با او رابطه داشته اند و شناختی نسبی از وی دارند شخصیتی هنری، محقق وتا حدی منتقد است . درطول مدت زمانی که با ایشان روابط حرفه ای داشته ام متوجه تلاش بی وقفه ، عزمی راسخ و نگاهی متفاوت تر از سایرین در حوزه فعالیتشان گشتم . جدیت و وفاداری نسبت به موضوعات و پیام ها در کارها و آثار او مشهود و بر هر بیننده ای مبرهن است که این آثار زائیده ی ذهنی خلاق، پیشرو و مردمی است. کسب مدارک دانشگاهی و نیز گواهینامه بین المللی Oxfordcert انگلستان در رشته مهندسی فناوری اطلاعات فعالیت های او را وجهه ای علمی تر می بخشد. همکاری او با شرکت ها ، موسسات و سازمان هایی همچون سازمان بسیج مهندسین استان اردبیل ، نهاد نمایندگی رهبری اردبیل ، شهـرداری لاهرود، شهرداری هشتجین ، شهرداری مرادلو ، دفتر های امام جمعه هشتجین و خورش رستم ، شرکت اشجع باتری ، شرکت کیان صنعت تبریز ، پایگاه های خبری اردبیل ، مشگین شهر ، خلخال و ده ها واحد صنفی و خدماتی از دیگر افتخارات حرفه ای وی می باشد. عزیززاده پس از طی چندین سال تجربه و کار و افتخار همکاری با شرکت های کلان اقتصادی کشورمان ، چند وقتی است بر حسب احساس تکلیف ، عرق و تعصب بومی، گروه خود را در اردبیل عزیزمان تشکیل داده و بعنوان مدیر عامل “شرکت تبلیغاتی نقطه” مشغول خدمت رسانی به صاحبان مشاغل ، سازمانها و بنگاه های تجاری خرد و کلان استان می باشد . مصاحبه زیر حاصل گفتگوی گرم و چند ساعته، در حوزه هنر گرافیک و IT در محل دفتر کار این هنرمند جوان و موفق می باشد . مهندس عزیززاده باب سخن در بحث مذکور را چنان بر ما وسیع گشودند که بدلیل تراکم بالای مطالب ، به ناچار مجبوریم فقط بخشهایی از این مصاحبه را چاپ کنیم و امیدواریم بتوانیم در نوبتهای بعدی با انسجام موضوعی بیشتری مطالب را به حضورعلاقه مندان به این حوزه تقدیم کنیم.

سجاد عزیززاده

  • جناب آقای عزیززاده برای شروع این گپ و گفت لطفا ابتدا در مورد گرافیک و ارتباط آن با هنر و صنعت توضیح دهید.

واژه گرافیک در لغت به معنای ترسیمی و نگارشی است و در دو مفهوم قدیم(سنتی) وجدید(نوین) متمایز می گردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد. گرافیک یا معادل فارسی آن ارتباط تصویری حیطه ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده ای می باشد.برخی از این کاربردها بصورت دوبعدی با استفاده از تکنیک هایی چون عکاسی،نقاشی و روشهای مختلف چاپ روی سطوحی مانند کاغذ ، دیوار ، بوم ، فلز ، پارچه ، پلاستیک و… پیاده سازی شده و شکل فیزیکی بخود می گیرد و برخی دیگر بصورت سه بعدی در آثاری مثل انیمیشن و جلوه های ویژه ظهور و بروز پیدا می کند . در دهه های اخیر دامنه گرافیک بسیار وسیع شده و قبلا که از آن بعنوان یک هنر یاد می شد امروزه بعنوان یک صنعت نیز مطرح هست . خروجی کار گرافیک بخش بسیار بزرگی از زندگی ما را فرا گرفته است. تخصص هایی مانند طراحی پوستر، جلدکتب و نشریات ، طراحی علائم ، نشان یا لوگو ، اوراق اداری ، اوراق بهاردار و بانکی ، آگهی های تبلیغاتی ، طراحی صفحات وب و چند رسانه ای ، طراحی و صفحه آرایی نشریات و جراید ، تصویرسازی برای کتاب کودکان و کتب آموزشی، بسته بندی، طراحی گرافیک محیطی و شهری تا طراحی لباس و کاغذ دیواری منزل و محل کارمان همگی از این به اصطلاح هنر- صنعت سرچشمه می گیرد.

  • با توجه به اینکه لوگو و صفحه آرایی نشریه “یاز” از آثار هنری شما می باشند در مورد ویژگیهای آن ها توضیح دهید .

طراحی آرم (لوگو) با رویکرد مینیمالیستی و تجریدی نسبت به ساختار بصری « نقطه » اجرا شده است . ساده گرایی و تجرید از مشخصه های منحصر به فرد طرح آرم است که در این نمونه تلاش برای محق ساختن این مساله گردیده است .

  • تحلیل معناگرایی (نقطه در لوگو یاز)

نقطه نخستین بُعد یک اثر هنری است و در علوم مختلف دارای تعاریف گوناگونی می‌باشد . از لحاظ هنری نقطه موجودی ‌ست جاندار و دارنده روح ، زیرا همه چیز می‌تواند نقطه باشد از بی‌نهایت کوچک تا بی‌نهایت بزرگ حتی انسان . نقطه شروع و پایان هر چیزیست !

  • تاثیر گذاری و تاثیر پذیری

یک نقطه دارای انرژی تصویری است و هرگاه برای قوه بینایی مطرح شود و ادراک گردد موجودیت خود را اعلام کرده است. در ضمن هرگاه شروع به رشد نماید جلوه خط یا عناصر دیگر را به خود می‌گیرد. هر نقطه‌ای دارای مفهوم و جلوه خاص تصویری است از جمله: دارای «مرکزیت» و «ایستا» است، به‌ویژه اگر به‌صورت واحد در سطح یا در فضا مطرح شود. هرگاه قطره‌ای از یک مایع رنگین ، مانند جوهر ، برروی سطحی می‌افتد، شکلی که حاصل می‌شود نقطه را تصویر می‌کند حتی اگر به‌صورت دایره و یا شکل هندسی مشخص نباشد. نقطه دارای انرژی است که انرژی آن بسیار متراکم و در درون آن نهفته است. در موسیقی فاصله‌های بین سکوت و صدا را نقطه میدانند .

  • رویکرد ژورنالیستی

نگاه ساده گرانه به طراحی اثر علاوه بر سهولت دریافت پیام و محتوای لوگو به مخاطب ، شاخصه شیوایی و بدون ابهام روزنامه نگاری و خبرنگاری را با خود یدک می کشد . چرا که ارتباط سریع تصویری (نه متنی و نوشتار) بدون نیاز به دانش هنری و گرافیکی موجب تقویت قدرت تاثیر گذاری بصری در مخاطب شده و بخش بزرگی از نیازها و خواست های او را برآورده می کند .

  • روانشناسی رنگ

از منظر رنگ شناسی ، رنگ سبز نماد زندگی جدید و بهار است . طیف رنگی به کار رفته در طرح آرم نیز برگرفته از نام نشریه ( یاز در ترکی به معنای بهار ) می باشد. عقیده بر این است که سبز، حالتی از نگرش ذهنی مثبت ایجاد می‌کند و چون رنگ طبیعی گیاهان است، موجب می‌شود تا احساس ثبات و امنیت کنیم. این رنگ با احساسات و رفتار مثبت یا منفی ناشی از آن مرتبط است. درنتیجه ، کسانی که تحت‌تأثیر سبز هستند، اغلب می‌توانند هر دوسوی یک مشکل را ببینند و معمولاً خیر و شر اخلاقی را به‌شدت رعایت می‌کنند.

  • تایپوگرافی (یاز)

لوگو علاوه بر یک تصویر گویا و آشنا دارای متن و نوشتار گرافیکی ( تایپوگرافی ) بوده و این موضوع کمک میکند تا مخاطب (بیننده) از هر طبقه اجتماعی و تحصیلی با آن ارتباط راحتی برقرار کنند . نوشتار نام (یاز) به حالت انتزاعی از دست نوشته عام مردم و دگرگون شده ، علاوه بر ضمانت عمر طولانی لوگو شکلی به یاد ماندنی در حافظه تصویری مخاطب بوجود خواهد آورد .

  • در مورد صفحه آرایی توضیح دهید .

صفحه آرایی و یا Layout در زبان انگلیسی ، شاخه ایی از هنرهای گرافیک است که موضوع آن ایجاد روابط مناسب و موزون بصری در عناصر نوشتاری و تصویری و فضای خالی در فضای مورد نظر می باشد.

  • هدف از صفحه آرایی در نشریات چیست ؟

هدف از صفحه آرایی ایجاد انگیزه بیشتر برای خواندن، راحتی در خواندن و ایجاد زیبایی با به کارگیری عناصر بصری معقول است. صفحه آرایی خوب و مناسب باید رغبت خواننده و مخاطب را افزایش دهد. یک صفحه آرایی خوب می تواند کمک موثری در توسعه و رشد فرهنگ داشته باشد و ذائقه بصری خوانندگان را اصلاح و یا تقویت کند . در آرایش صفحات کتاب ها، روزنامه ها و مجلات چون صفحات پی درپی هستند باید به مجموعه صفحات فکر کرد تا هماهنگ باشند.صفحات هر نشریه یا روزنامه، بایستی به تناسب قطع، موضوع، و مخاطب، دارای چهارچوب و کرسی بندی مناسبی باشد. آرایش هر صفحه نیز براساس این شبکه بندی انجام می شود و برای داشتن یک شبکه بندی مناسب ضرورت دارد که فضای صفحه دارای تناسبی موزون و چشم نواز باشد.

  • ضمن تشکر از حضرتعالی که وقت خود را در اختیار هیئت تحریریه نشریه یاز قرار دادید لطفا سخن و فصل پایانی این مصاحبه را بفرمایید .

بنده نیز بعنوان عضو کوچکی از دنیای هنر گرافیک و صنعت تبلیغات کشور علاوه بر تقدیر و تشکر از زحمات شما عزیزان رسانه ای و همکار و همیار همیشگی هنرمندان بر خود وظیفه میدانم تا خاطر نشان کنم تحقق آرمانهای تبلیغاتی کشور و هم راستا شدن با صنعت کشورهایی که امروز به اصطلاح آنها را توسعه یافته خطاب میکنیم جز در سایه تلاش ، سعه صدر و امید تحقق پیدا نمی کند . همینطور دعوت می کنم از مسئولین، دولتمران و صاحبان صنایع برای گفتمان، هم اندیشی و بسط دریچه نگرشمان نسبت به تقویت اقتصاد صنایع و بازار که حکم تعیین کننده ای در سرنوشت اقتصادی میهمن عزیز و اسلامی مان دارد .

منبع : نشریه یاز – شماره اول – شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *