مهندس سجاد عزیززاده : توسعه نوین کسب و کار توسط ابزاری به نام وب


نشریه جوان اردبیل / شماره ۲۳ / یکشنبه ۱۴ مهرماه ۱۳۹۲ :

بسیاری از جنبه های کار و زندگی ، در قرن بیست و یکم توسط مجموعه گسترده ای از شبکه های الکترونیکی تعیین می گردد . این مجموعه با عنوان شاه راه اطلاعات شناخته می شود که معمولا به آن اینترنت می گویند . اینترنت شبکه ای جهانی از شبکه های کامپیوتری است . اینترنت منابع پردازش در سازمان ها ، دولت ، موسسات آموزشی ، مراکز تجاری و صنعتی ، و شبکه های کاربری خانگی را با استفاده از پروتکل های رایج کامپیوتری به هم متصل می کند .

بدون شک اینترنت که خود در لایه زیرین شبکه جهان گستر ” وب ” تعریف می شود ، به خاطر قابلیت های بی شمارش به یکی از مهم ترین پیشرفت های فناوری اطلاعات تبدیل شده و مشخصا یکی از بحث برانگیز ترین فناوری های اطلاعات در عصر جدید است و تاثیر آن را به وضوح در بخش ها و اقشار مختلف جامعه همانند ” دولت الکترونیکی ” ، ” بانکداری الکترونیکی ” و ” شهروند الکترونیکی ” شاهد هستیم .

به منظور آشنایی با جایگاه اینترنت و وب کافی است به ضریب نفوذ آن پس از ابداع در جامعه انسانی توجه گردد مثلا تلفن پس از ۷۴ سال ، رادیو پس از ۳۸ سال ، کامپیوتر های شخصی پس از ۱۶ سال ، تلویزیون پس از ۱۳ سال و اما ” وب و اینترنت ” تنها پس از گذشت ۴ سال ! ، موفق به جذب پنجاه میلیون استفاده کننده شده اند .

در همین راستا ، کارشناسان و متخصصان IT و نرم افزار ، به سمت طراحی ، ایجاد و راه اندازی پایگاه ها و وب سایت های اینترنتی که باعث حذف زمان و مکان ، افزایش و بهبود تصمیم گیری ، کاهش هزینه های شامل حمل و نقل یا کسب خدمات ، و ارتباط موثر با مشتریان و کاربران ، در جهت برآورده شدن نیاز آنان می شد ، گرایش پیدا نمودند .

البته خالی از لطف نیست که گفته شود بر خلاف درک رایج از واژه ” طراحی سایت ” که اذهان عمومی را به برنامه نویسی و گرایشات نرم افزاری سوق می دهد ، می توان عارض بود که تاثیر هنر و گرافیک در وب ، کم از برنامه نویسی های تحت وب نیست ! چنانچه در اصل ، هدف از توسعه و راه اندازی وب سایت ها ، جذب کاربر برای ارائه خدمات یا معرفی محصولات می باشد پس توجه به زیباشناسی و مبحث ” گرافیک وب ” که شامل چیدمان عناصر ( layout ) ، تعیین رنگ ها ، فونت ها ، و یونیفرم صفحات می باشد ، در کنار برنامه نویسی های پیشرفته و سیستم های مدیریت محتوا ، امکان تولید وب سایت های موفق آموزشی و اطلاع رسانی ، وب سایت های تجاری ، سازمانی و شخصی را فراهم می سازد .

امروزه با ایجاد سیستم های مدیریت محتوا توسط کارشناسان فناوری اطلاعات ( IT ) و طراحان وب ، حتی به صاحبان سایت های اینترنتی که لزوما آشنایی چندانی با مباحث تخصصی اینترنت ، گرافیک وب و برنامه نویسی تحت وب ندارند ، اجازه داده می شود تا بتوانند سایت های خود را به صورت حرفه ای مدیریت و به روز رسانی نمایند .

در پایان لازم است اشاره ای داشته باشم به گونه های مختلف وب سایت ها :
• وب سایت های تجاری و تبلیغاتی که در واقع جهت هدایت تراکنش های تجاری ، معرفی و فروش خدمات یا محصولات در وب سایت های تجارت الکترونیکی و فروشگاهی استفاده می شوند .
• وب سایت های سازمانی که خود ایجاد کننده این نوع وب سایت ها می باشند و هدف آن ها برآورد کردن نیازهای قانونی ، اجتماعی و یا اطلاع رسانی سازمان هاست .
• وب سایت های اطلاعاتی و خبری که اخبار و اطلاعاتی را در موضوعات گوناگون آموزشی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در اختیار کاربران قرار می دهند .
• وب سایت های سرگرمی همانند جوامع مجازی که تسهیلات و امکانات لازم برای ایجاد رابطه بین کاربران سایت را در اختیار آن ها قرار می دهند .
• وب سایت های شخصی که برای معرفی زندگینامه یک شخص و یا به دید تجاری معرفی آثار و خدماتی که وی ارائه می دهد ، مورد توجه و استفاده قرار می گیرند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *