سیستم مدیریت محتوای وب یک نرم‌افزار همراه یا مستقل برای ایجاد، گسترش، مدیریت و ذخیره محتوا در صفحات وب است. محتوای وب سایت شامل متن، گرافیک، عکس، ویدئو، صدا و کد است که برای نمایش محتوا یا تعامل با کاربر استفاده می‌شود. مدیریت محتوا نقش زیادی در تجارت امروز دارد و پایه و اساس وبلاگ نویسی، انتشار مقالات، اخبار، توضیحات محصولات و … در وب سایت است . سیستم مدیریت محتوا تحولی شگرف در زمینه طراحی و مدیریت وب سایت های اینترنتی به شمار می آید و به صاحبان این وب سایت ها , که لزوما آشنای با مباحث تخصصی اینترنت , وب و برنامه نویسی تحت وب نیستند ، اجازه می دهند تا بتوانند سایت های خود را به نحوی حرفه ای مدیریت کنند .
در ادامه به معرفی چند سیستم مدیریت محتوای معروف می پردازیم:
طبق گزارش جامعه ی آماری که در سایت websitesetup.org منتشر شده است ۶۰% از مردم جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند . پس از آن جوملا با ۷% در رتبه ی دوم و دروپال با ۵% در رتبه ی سوم قرار دارند. رتبه ی چهارم به سیستم مدیریت محتوای مجنتو با ۳% قرار دارد . البته در ایران نیز از سیستم مدیریت محتوای نیوک نیز به طور گسترده ای استفاده می نمایند.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

محبوبترین سیستم مدیریت محتوا به نام وردپرس در ابتدا به عنوان سیستم ساخت بلاگ و بلاگدهی شناخته می شد که کم کم به عنوان سیستم مدیریت محتوا شناخته شد. با توجه به پایه قوی وردپرس استفاده از آن به عنوان سیستم بلاگ نیز فراتر رفت و هم اکنون با استفاده از وردپرس هر نوع سایتی قابل راه اندازی است. امروزه بسیاری از استارت آپ های بزرگ دنیا بر پایه وردپرس راه اندازی می شوند؛ سایتهایی نظیر سفارش آنلاین غذا؛ سایت های تخفیف گروهی؛ سایت های املاک و هر سایتی که در ذهن شما باشد؛ با استفاده از وردپرس قابل پیاده سازی می باشد.
قالب ها و پلاگین های بسیاری برای وردپرس وجود دارد که دست شما را برای راه اندازی سایت های مختلف با ظاهر مختلف باز گذاشته است. وردپرس همچنین جامعه کاربری بزرگی دارد که این گروه از کاربران کمک آموزشی ها، ماژول ها و قابلیت های بسیاری را برای وردپرس آماده نموده اند.
با استفاده از قالب ها و پلاگین های وردپرس، شما می توانید وردپرس را به شبکه اجتماعی، فروم، سایت فروشگاهی، و هر آن چه می خواهید تبدیل نمایید. وردپرس همچنین قابلیت های بسیاری برای ایجاد سایت های مولتی بلاگ و چندین سایت با استفاده از یک پایه را دارد که می توانید امکانات را در سایت رسمی وردپرس مشاهده نمایید.

سیستم مدیریت محتوای جوملا

جوملا توسط شرکت های بسیار بزرگی به عنوان سیستم مدیریت محتوا نظیر دانشگاه هاروارد استفاده شده. و برای شبکه هایی که دارای کاربران مدیر بسیاری می باشد مناسب است. جوملا برای ایجاد و طراحی هر نوع سایتی از ساده تا بسیار پیچیده مناسب است و توسط آن می توانید فروشگاه اینترنتی، شبکه اجتماعی، کتابخانه، شبکه اجتماعی و …. راه اندازی نمایید.
جوملا کاربران فعال و توسعه دهنده بسیاری دارد، بنابراین یافتن مطالب آموزشی بسیار آسان است. جوملا همچنین پلاگین ها، کامپوننت ها و امکانات جانبی بسیاری دارد، و برای توسعه جوملا نیازی به دانش برنامه نویسی ندارید و کافی است که امکان مورد نظر را در سیستم پایه نصب نمایید.
قالب های بسیاری برای جوملا وجود دارد، کیفیت قالب های آن با وردپرس قابل مقایسه نیست. البته در صورتی که نیاز به قالب جالی داشته باشید می توانید آن را بیابید.

سیستم مدیریت محتوای دروپال

دروپال یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای محبوب است، که توسط شرکت های معتبری مورد استفاده قرار گرفته است . این سیستم مدیریت محتوا دارای امکانات بسیاری برای ساخت سایت های داخلی و خارجی و همچنین ایجاد محتوا می باشد.
دروپال گروه کاربری بسیار فعالی دارد، و همچنین فروم ها و انجمن های بسیاری برای این نرم افزار وجود دارد. مطالب آموزشی و مقالات بسیاری توسط جوامع کاربری دروپال هر روزه منتشر می گردد. این مطالب آموزشی در خصوص نصب، راه اندازی و سفارشی سازی دروپال می باشد.
امکانات جانبی بسیاری برای دروپال وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها سایت خود را راه اندازی نمایید. این به آن معناسب که کافی است شما زمان خود را برای طراحی و سفارشی سازی سایت خود بگذارید.

سیستم مدیریت محتوای مجنتو

سیستم مدیریت محتوای مجنتو نیز رایگان است همچنین مانند سیستم های مدیریت محتوای دیگر به زبان PHP نوشته شده است . این سیستم تقریبا تمامی امکانات یک سایت فروشگاهی همانند درگاه بانکی و… را دارا است از این رو بسیاری از طراحان برای طراحی سایت های فروشگاهی از مجنتو استفاده می کنند . همچنین این CMS برای موتورهای جست و جو به دلیل رعایت کردن برخی از فاکتورهای سئو محبوب می باشد لازم به ذکر است پشتیبان فارسی نیز دارد . اگر قصد شما داشتن یک سایت فروشگاهی می باشد پیشنهاد میکنیم این سیستم را انتخاب نمایید زیرا از ابزارهای تبلیغاتی نیز برخوردار است .

جوملادروپالسیستم مدیریت محتوامدیریت محتواوردپرس

ناحیه دیدگاه غیرفعال است.