طراحی جلد کتاب و مجله

طراحی جلد کتاب

بی گمان جلد کتاب در تصمیم گیری افراد در انتخاب کتاب تاثیر گذار خواهد بود. طرح روی جلد کتاب اغلب اوقات اولین ارتباطی است که نویسنده کتاب با خواننده برقرار می کند بنابراین ، در طراحی جلد باید خلاقیت را به کار گرفته و طرحی را خلق کرد که در عین جذب دیدگان مخاطب به خود انتقال دهنده ی حس و حال نوشته های درون کتاب و محتوای آن باشد . مهمترین هدف در طراحی جلد کتاب ، ایجاد هیجان و در نتیجه جلب توجه خریدار است. این همان موضوعی است که هر مولف را وادار می سازد تا یک طراح حرفه‌ای را برای طراحی جلد کتاب خود انتخاب کند.

مراحل طراحی جلد .

مواردی که در طراحی جلد کتاب رعایت می شود

طراحی مجله و روزنامه

عنوان کتاب .

اولین گام مهم در طراحی جلد کتاب جاگذاری المان‌های روی جلد است . به طور کلی آمارها و ارزیابی‌هایی که در طیف سلیقه‌های مختلف نشان می‌دهد، عنوان کتاب می‌بایست در نیمه بالایی کتاب قرار بگیرد این موضوع از چندین حیث اهمیت دارد.

فونت و رنگ جلد .

مورد بعدی فونتی است که می‌بایست استفاده شود، فونت به کار رفته می‌بایست واضح باشد بنابراین انتخاب رنگ برای فونت بسیار عالی است، همینطور نیاز است که سلیقه طراح و موضوع کتاب در انتخاب فونت به طور دقیق به کار گرفته شود.

سوتیتر .

موضوع دیگری که در طراحی جلد کتاب نیاز به دقت است سوتیتر است، سوتیتر به توضیحی گفته می‌شود که در مورد عنوان و همینطور موضوع کتاب لحاظ می‌شود و عموماً پس از تیتر اعمال می‌شود ، این گزینه می‌بایست در راستای عنوان انتخاب شود .

نام نویسنده .

نیاز است که بر روی جلد کتاب از کلمه نویسنده یا گردآوری کننده استفاده شود که گاهاً مترجم کتاب نیز اعمال می‌شود که می‌بایست بر اساس اهمیت کتاب در فاصله‌ای مشخص از عنوان چاپ شود .

لوگوی ناشر .

نام ناشر از بخش‌های بسیار مهم در طراحی جلد کتاب است که می‌تواند به همراه آرم و یا بدون آرم اعمال شود، البته گاهاً فقط آرم چاپ می‌شود. استفاده از نام ناشر سبب ارتباط بهتر مخاطب با کتاب می‌شود .

تصاویر در جلد .

در صورتی که موضوع کتاب عمومی یا public باشد استفاده از تصاویر و عکس‌ها می‌تواند بر روی جلد یک انتخاب هوشمندانه باشد در صورتی که کتاب در لیست کتب غیر پابلیک قرار دارد، اشکال و فرم‌ها انتخاب بهتری هستند.

نمونه کارهای طراحی جلد .

BOOK COVER DESIGN PORTFOLIO

طراحی جلد کتاب 20 قلم فارسی
طراحی جلد کتاب فروغ فرخ نژاد
طراحی کتاب مزرعه حیوانات
طراحی جلد کتاب مزرعه حیوانات
طراحی جلد مجله نقطه
طراحی جلد کتاب مزرعه حیوانات