Domain / دامنه
دامنه یا دامین همان نام یا آدرس سایت است که وب سایت شما در اینترنت با آن شناخته می شود. نام دامنه ها عموما از دو بخش اصلی نام و پسوند تشکیل شده اند. بخش نام را شما بصورت دلخواه ( و با شرط اینکه کسی پیش از شما آن را برای خود ثبت نکرده باشد ) انتخاب می نمایید و بخش پسوند بر اساس قوانین و روش های بین المللی مشخص می شود.
دامنه دارای انواع مختلفی می باشد که هر یک معمولا برای هدفی مورد استفاده قرار می گیرند که رایج ترین آنها عبارتند از : com / ir / net / org / co / info  و …
Host / هاست
به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها , اطلاعات و به طور کلی ، تمامی محتویات یک وب سایت بر روی آن قرار می‌گیرد و امکاناتی از قبیل دسترسی به پایگاه داده ، ارسال و دریافت ایمیل ، اجرای کدها و … را فراهم میکند.
این فضای اینترنتی دقیقا مانند فضایی است که روی هارد دیسک کامپیوتر شما می باشد، با این تفاوت که فضا روی هارد دیسک های سرور قرار دارد و فایل هایی که توسط صاحب سایت روی هاست قرار می گیرد ، از سراسر دنیا قابل دسترس هستند .
برای مدیریت هاست ، یک کنترل پنل در اختیار صاحب سایت قرار می گیرد. این کنترل پنل یک آدرس اینترنتی، همراه با یک نام کاربری و رمز منحصر به فرد برای ورود به آن می باشد.
Server / سرور
سرور ( وب سرور ) به کامپیوتری متصل به اینترنت گفته می شود که حاوی یک یا چند وب سایت می باشد. همانند کامپیوتر های خانگی ، سرور نیز نوعی کامپیوتر است ولی با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خاص ! این کامپیوتر همیشه باید روشن و به اینترنت متصل باشد تا سایت هایی که بر روی آن قرار می گیرند بصورت ۲۴ ساعته قابل دسترس باشند.
Web page / صفحه وب
نوشته ها و عکس هایی که در سایت رویت میشود در واقع در صفحات وب قابل دسترسی است ، بنابراین تمامی محتویات قابل دسترسی در یک صفحه وب قرار می گیرد.
Static page / صفحات وب ثابت
اصولا سایتهای ثابت یا استاتیک ، سایتهایی هستند که ضرورتی برای تغییر مداوم اطلاعات آنها احساس نمی شود. اینگونه وب سایتها معمولا تنها جهت معرفی کاربرد دارند. عملیات به روز رسانی محتوای سایت به ندرت صورت می پذیرد و یا در اکثر موارد محتویات سایت هرگز تغییر نمی یابند و نیازی به ارائه خدمات به هر شکل به صورت آنلاین در اینگونه سایتها دیده نشده است. مسلما هزینه های طراحی سایت و همچنین نگهداری و به روزآوری اینگونه سایتها کمتر بوده و بطور کلی برای هر شخص ، شرکت و یا سازمان کوچک کاربرد خواهد داشت .
Dynamic page / صفحات وب پویا
صفحه وب سایت پویا ، صفحه ای است که شکل ظاهری آن ثابت است ، اما محتوای آن متغیر می باشد و می توان آن را با توجه به معیارهای مشتری تغییر داد. این نوع وب سایت ها دارای پنل مدیریت محتوا هستند و مدیر سایت می تواند بدون داشتن دانش طراحی وب به راحتی محتویات هر صفحه از سایت خود را ویرایش یا بروز رسانی نماید.
از آن جایی که یکی از روش های کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو مثل گوگل، پویایی و بروز رسانی مداوم سایت است، سایت های داینامیک نسبت به سایت های استاتیک در موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب می نمایند.
Home page / صفحه نخست
اولین صفحه ای که بازدیدکنندگان ، هنگام بارگزاری سایت مشاهده می نمایند را صفحه نخست می نامند . این صفحه در واقع مهمترین صفحه سایت است ، زیرا بازدیدکنندگان از طریق آن قادر خواهند بود که به تمام بخش های وب سایت دسترسی پیدا کرده و آنها را مشاهده نمایند . از این جهت ، طراحی گرافیکی و برنامه نویسی این صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است . این موارد باعث ارتقای سایت در موتورهای جستجوگر نیز می شود .
Url یا Link / نشانی وب
URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator است که نشانى عمومى تمامى صفحات و منابع دیگر بر روى وب جهانى است . در مرورگرهای وب معمولا URL در بخشی به نام نوار آدرس نشان داده می‌شود و کاربر می‌تواند به طور مستقیم با وارد کردن یک نشانی در این نوار از یک سایت بازدید کند یا به طور کلی به منابع وب مختلف دسترسی پیدا کند .
Intro / اینترو
اینترو مخفف Introdoction به معنی مقدمه است و معمولا بصورت انیمیشن در صفحه اصلی سایت برای بیشتر کردن جذابیت آن و یا ارتباط دهی به صفحه زبان های مختلف در وب سایت های چندزبانه مورد استفاده قرار می گیرد.
Sitemap / نقشه سایت
نقشه سایت در واقع یک فایل متنی حاوی تمام آدرس های موجود در سایت شماست. وجود نقشه سایت روبات موتورهای جستجو مانند گوگل را راهنمایی میکند صفحات شما را بصورت بهتر شناسایی کند و همچنین از ایجاد صفحات جدید و تغییرات در صفحات قدیمی شما مطلع شود.
UI / رابط کاربری
رابط کاربری UI که مخفف کلمه User Interface میباشد به ظاهر اپلیکیشن / وب سایت می گویند که کاربر با آن در ارتباط است  . رابط کاربری شامل تمامی تصاویر، متن ها، دیاگرام ها، ماژولها، جداول ، ویدئوها و همچنین رنگ و مکان آن ها می باشد.
UX / تجربه کاربری
تجربه کاربری (User Experience) به اختصار UX شامل رفتارها ، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول ، وب سایت یا سرویس خاص است . طراحی تجربه کاربری ، نیازمند مشاهده محصول یا وب سایت از زاویه دید کاربر است که با توجه به تفاوت در سلیقه های افراد مختلف امری بسیار دشوار است .
SEO / سئو
کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌های است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید . هدف اصلی و نهایی سئو کمک به وبسایت‌ها برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است .
Keyword / کلمه کلیدی
به واژه یا واژه های مهم (کلیدی) یک صفحه ، کلمه کلیدی آن صفحه می گویند. به بیان ساده تر ، کلماتی مرتبط با خدمات ، محصولات یا نوشته که از طریق آنها سایت ما در نتایج برتر گوگل قرار بگیرند ، کلمه کلیدی گفته می شود . این کلمات برای بالا بردن رتبه سایتها مورد استفاده قرار میگیرند و معمولا کلماتی را شامل می شود که بیشتر در موتورهای جستجو مورد توجه کاربران قرار گرفته اند.
WordPress / وردپرس
وردپرس یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا برای ساخت انواع سایت و وبلاگ می باشد . از وردپرس برای ساخت هر نوع سایت از قبیل وبلاگی ، شخصی ، آموزشی ، فروشگاهی ، شرکتی ، علمی و… میتوان استفاده نمود . راحتی کاربر در کار با پنل مدیریت آن ، تنوع بسیار بالای قالب ها ، وجود هزاران افزونه و امکانات جانبی ، و بهینه بودن سیستم آن برای موتورهای جستجوگر از علل محبوبیت بالای وردپرس می باشد.
Subdomain / سابدامین
سابدامین یا زیر دامنه، زیر مجموعه ای از دامنه اصلی است و با یک نقطه از نام دامنه اصلی ، جدا میشود . از سابدامین می توان برای اهداف مختلف مثلا سازماندهی بخش های مختلف سایت استفاده نمود. فرضاً شما یک سایت دارید که می توانید با ایجاد ساب دامین هایی فروشگاه ، وبلاگ و … استفاده کرد. نمونه هایی از ساب دامین blog.Yourdomain.com، Shop.Yourdomain.com، Mail.Yourdomain.com و … می باشد .
Search engine / موتور جستجو
موتور جستجو یا پیمایشگر به طور عمومی به برنامه ای گفته می شود که کلمات کلیدی را در یک صفحه اینترنتی یا بانک اطلاعاتی جستجو می کند . پیمایشگرهای زیادی وجود دارند که امروزه از معروفترین و پراستفاده‌ترین آنها می‌توان به Google و Yahoo اشاره کرد.
Forum / انجمن
فروم یا انجمن اینترنتی ، سیستم بحث و گفتگو آنلاین است . کاربران با ورود به این سیستم میتوانند ثبت نام کرده و به عنوان یک عضو با نام کاربری دلخواه ، امضا و تصویر به خصوص شروع به فعالیت کنند . در مباحث و یا نظر سنجی ها شرکت کنند و یا خود مطلب یا نظر سنجی ایجاد کنند . مباحث و موضوعات خود در موضوعات مختلف را به اشتراک بگذارند و به مباحث مطرح شده پاسخ دهند و نظر خود را بیان کنند .

اصطلاحات اینترنت مارکتینگاصطلاحات وبلغات وب

ناحیه دیدگاه غیرفعال است.