اولین قدم برای راه اندازی یک وب سایت ، انتخاب نامی مناسب برای آن است. نام دامنه باید متناسب با ماهیت کار شما بوده و به عنوان نشان تجاری مناسبی برای شرکت یا سازمان شما به شمار رود . دامنه یا دامین همان نام یا آدرس سایت است که وب سایت شما در اینترنت با آن شناخته می شود. رایج ترین آن عبارتند از :
com : مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری و مناسب اموری مانند خرید و فروش ، معرفی محصولات ، خدمات و مانند آن .
net : مخفف Network است و معمولاْ توسط شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد .
org : مخفف Organizations است و مناسب مؤسسات و سازمان های غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری دارند می باشد .
ir : این دامنه نمایانگر دامنه کشوری و ملی ایران است : مانند ir (ایران)، jp (ژاپن)، uk (انگلیس ) و …که بیشتر مورد استفاده سازمان ها و ارگان های دولتی مورد استفاده قرار می گیرد .
me : دامنه ملی کشور مونته نگرو است که بدلیل مشابهت با واژه ” Me ” به معنای “من” مورد استقبال افراد حقیقی جهت راه اندازی وب سایت شخصی و رزومه آنلاین قرار گرفته است.
co : دامنه ملی کشور کلمبیا است که بدلیل تشابه زیاد آن به واژه company مورد استقبال شرکت ها و ارگان های تجاری قرار گرفته است.
biz : این دامنه مخفف Business می باشد و معمولا برای سایت های شغلی ، تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی ایده ال است.
info : این نوع دامنه مخفف Information است و در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر زمینه ای ، مرتبط می باشند .

۱۰ روش اصولی برای انتخاب دامنه

۱. دامنه کوتاه تر بهتر است

دامین کوتاه به یاد ماندنی تر است. سعی کنید برای دامنه خود از کمترین کلمات استفاده کنید تا هم کاربران بتوانند نام دامنه را به خاطر بسپارند. از طرفی موتورهای جستجو نیز رتبه بهتری به سایت و دامنه شما خواهند داد.

۲. دامنه معنی دار بهتر است

سعی کنید نام دامنه انتخابی ، معنی دار باشد. از یک کلمه با معنا استفاده کنید سعی کنید تمام تمرکز خود را در انتخاب کلمه با کاراکتر کمتر و حتی الامکان دامنه تک کلمه ای جمع آوری کنید.

۳. دامنه مرتبط با فعالیت شما باشد

سعی کنید از کلمه ای استفاده کنید که مرتبط با حیطه کاریتان است. به این صورت حتی اگر شخصی تا به حال وب سایت شما را ندیده باشد هم فقط با دیدن نام وب سایت شما از حوزه ی فعالیت کاریتان مطلع میشود.

۴. انتخاب نام دامنه انگلیسی بهتر است

اگر قصد دارید که یک وب سایت انگلیسی راه بیندازید که حتما باید از نام های پر معنی انگلیسی استفاده کنید تا موتورهای جستجو و کاربران به راحتی با سایت شما ارتباط برقرار کنند.
حتی اگر در ایران قصد فعالیت دارید باز هم انتخاب یک نام انگلیسی معنی دار بسیار بهتر است و سعی کنید حتی المقدور از کلمات فینگلیش صرف نظر کنید.

۵. کلماتی با املای آسان برای نام دامنه بهتر هستند

سعی کنید از کلماتی که املای پیچیده ای دارند به طوری که اکثر افراد آن را به اشتباه تایپ میکنند، استفاده نکنید. اگر شما نامی را برای وب سایت خود انتخاب کنید که از لحاظ املایی پیچیده است و اگر کاربران یک یا دو کلمه را تایپ نکنند یا اضافی تایپ کنند به سایت دیگری خواهند رفت که از نام دامنه شما سو استفاده نموده است.

۶. تلفظ زیبای دامنه بهتر است

با انتخاب کلمات زیبا و آهنگین می توانید نام سایت خود را ماندگارتر کنید به طوریکه به آسانی توسط کاربران به خاطر سپرده شود. استفاده از ارقام بلامانع است، اما دقت کنید از ارقام مرتبط با مفهوم سایت استفاده کنید.

۷. ترکیب مناسب کلمات دامنه بهتر است

اگر میخواهید از دامین های چند کلمه ای استفاده کنید ، حتما از لحاظ دستور زبان فارسی یا انگلیسی پیروی کنید تا به شکلی صحیح و به دور از هیچگونه غلط املایی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک جمله یا کلمه معنی دار را تشکیل دهند.

۸. پسوندهای دامنه بیشتری خریداری کنید

سعی کنید اگر آدرسی را ثبت کردید حداکثر پسوند های آن را خریداری کنید. به طور مثال com, net, org, co, ir اگر سایت شما پر بازدید شد و در بین کاربران وجه خوبی پیدا کرد، افراد دیگر از نام دامنه شما با پسوندهای دیگر سوء استفاده نکنند و به نوعی رقیب شما نشوند.

۹. انتخاب کلمات کلیدی در نام دامنه بهتر است

یک عامل مهم در انتخاب نام دامنه اینست که یک کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت خود را در نام دامنه بگنجانید تا هم رتبه وب سایت شما در بین موتورهای جستجوگر بالاتر رود و هم توسط کاربران بهتر شناخته شوید.

۱۰. خط فاصله و عدد بین کلمات دامنه خوب نیست

قرار دادن خط فاصله، خط تیره و عدد در بین کلمات از اعتبار دامنه شما کم خواهد کرد . استفاده از این کاراکتر ها، کاربر را در مراجعات بعدی دچار مشکل میکند و از طرفی دامنه های ۲ یا ۳ کلمه ای معمولاً آزاد هستند.

دامنهدامینراهنمای انتخاب دامنهطراحی وبوب سایت

ناحیه دیدگاه غیرفعال است.